Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Baskı Sanatları
Bölümü 2000-2001 Öğretim yılında eğitime başlamıştır. Türkiye’de açılan ilk
bölüm olma özelliğini taşıyan Baskı Sanatları Bölümü, günün koşullarına uygun
ders programıyla öğrenci yetiştirmeye devam etmektedir. Geleneksel yöntemleri
öğreten ders programlarının yanısıra çağı yakalayan, birçok disiplini de içinde
barındıran dersler de bireylere verilmektedir.
Bunlardan biri olan Deneysel baskıresim dersi, uygulamalı ve
deneysel baskı süreçlerine alternatiftir. Geleneksel baskı tekniklerini bilen
öğrenci, deneysel tekniklerle yeni bir dil oluşturur. Bu denemeler, öğrenciye farklı yaklaşımlar olduğunu gösterir
ve değişik bakış açılarını öğretir.
Bu tür dersler, baskı tekniklerini tanıtmak, kişisel gelişimini
teşvik etmek için birebirdir. Bu tür gelişimler ortak projelerle desteklenir. Deneysel
baskı dersinde öğrenciler seçtikleri tekniklerle, alana ve kendilerine daha
fazla farkındalık kazandır.
Klasik anlamda , Baskıresim sergilenirken hep çerçeve içinde
asılırdı. Çerçeve işi izole ediyor ve
çevreye karşı bariyer görevini görüyor. Birçok disiplin birleştereci görevi
üstleniyor. Bunların arasında sanatçılarda var, Bunlardan bazıları Richard
Hamilton ve Robert Raushenberg’dir. Bu sanatçılar serigrafiyi , kanvasın
üzerine uyguladılar, Andy Warhol ise üç
boyutlu ve dev ölçekli uygulamalad yaparak baskıyı kağıdın üzerinden farklı bir
boyuta taşıdılar.(Tala-Alexia:2009)
Günümüzde görsel sanatların tanımı, birçok disiplini kapsar ve sınırları
kaldırır. Eserleri asarak sergilemek ve kağıda basmak artık zorunlu
değildir. Sanatçı istediği teknikte
istediği disiplini seçerek çalışmakta, proje üretmekte daha özgün
hissetmektedir.
Çağdaş sanatçı geleneksel baskı yöntemlerini üç boyutta veya
animasyon olarak da dener.
Sanatçılar gösterilerini yaparken, kişileri eğitmek kaygısından
çok, kendi düşüncelerini gösterme endişesi taşırlar. Son yıllarda, sanat
denemeleri çok hızlı değişim gösterdi.
Bugün baskısanatlarını , diğer görsel disiplinlerle aynı düzeyde görüyoruz.
Baskı bugünlerde değişik formlarda karşımıza çıkıyor. Bir
kağıdın üzerinde, bir objede, bir sinemada veya bir düzenlemede. Marilene
Oliver, iç portreyi,, MRI kullanarak taramış ve üç boyutlu olarak sergilemiş, sonrada heykelini
yapmıştır.
Türkiye’de
Baskıresmin Kısa Tarihçesi
II. Abdulhamit
founded “Mekteb-i Sanayi-i Nefise-I Şahane’’ which was the first basis of fine
arts in Turkey in 1882 and appointed Osman Hamdi Bey who is the first Turkish
archaeologist and founder of the modern museology to it. It was opened with the
deparments of painting, sculpture and gravure in 3rd March 1883. Gravure
department stayed closed for 10 years because they were lack of educator for
this department but it gained functionality with the arrival of Stanislas
Arthur Napier from France in 1892.
French
academician Lepold Levy came to İstanbul as the guest of government in 1936 and
he became chief of ” Sanayi-i Nefise” whose name was changed as in 1928 and he
founded the Gravure Studio, he produced there and he opened exhibitions. This
studio provided new opportunities in Lithography with its power in gravure art
and successful artists in abstract painting. With the studies of metal gravure,
linoleum and litography the artistic authentic printmaking started and it was
opened to other artists.
The second education foundation after
Sanayi-i Nefise, Gazi Orta Muallim Mektebi ve Terbiye Enstitüsü, which was
founded to educate modern teachers in 1926, was a foundation of educating of
teachers and supervisors for primary and high schools. It was expanded in
1928-1929 and with the permission of Atatürk it was named as “ Gazi Orta
Muallim Mektebi ve Terbiye Enstitüsü” in 1929. In 1932, painting department was
opened and it became the second foundation by educating thousands of artists
and art educators in Ankara.
Fine Arts High School It was opened in Istanbul
in 1955. Bauhaus
was a school
in Germany that combined crafts and the fine arts, and was famous for the
approach to design that it publicized and taught in
20. Century. It was founded with the idea of creating a 'total' work of
art in which all arts, including architecture would eventually be brought
togetherand it became a production-center. According to Gropius, a new
architecture style which has more functional, inexpensive and durable products
must have started after the war. With that, Gropius wanted to design functional
and artistic products with the combination of art and craft.
Baskı
resmin Türkiye’de tanınması ve eğitim
kurumlarında yaygınlaşmasının en önemli nedeni, eğitim için yurt dışına gönderilen gençlerin,
ihtisas yaptıkları alan olarak baskı resmi seçmiş olmalarıdır. Bu bilinç alanın
gelişmesinin en önemli etmenlerindir. Bu kuşak sayesinde baskıresim okul
duvarları arasından çıkmış, sanat piyasasında yerini almış ve piyasada belli
bir alıcı kitlesi de oluşturmuştur.
Baskı
resim sanatçıları bireysel atölyeler açarak, sanatlarını buralarda devam
ettirerek sanat dalının hem gelişmesine, hem de daha tanınmasına hizmet
etmişlerdir.
Türkiye’deki
kurumlara ve baskı resmin kurumlardaki durumunu irdelemek için Türkiye’de
açılan ve açılması planlanan bütün bölümler incelenmiştir. Bu incelemede başlangıçta parmakla sayılacak kadar az olan
sanat eğitimi kurumları, 2012 yılında ; 67 Güzel Sanatlar Fakültesine ulaşmıştır
Her bir eğitim kurumunun programında baskıresim derslerinin bulunduğu inceleme
sonucunda ortaya çıkmıştır. Bu dersler içinde yeni yeni deneysel beskıresim
yerini almaya başlıyor. Çağı yakından takip eden Bölüm başkanları bu dersin
öneminin farkında olup, dersi programlarına alarak bireyleri bu alana teşvik
ediyorlar.
Deneysel Baskı Uygulamaları
Deneysel
Baskı Uygulamaları, Lisans eğitiminin 7. – 8. döneminde ve Sanatta Yeterlik
ders aşamasında veriliyor. Dersi alan öğrenciler, hakim oldukları teknikleri
değişim malzeme ve yeni yöntemlerle deneyerek projeler oluşturuyorlar.
Bu
dersi alan doktora öğrencilerden biri olan Ecehan Toprak, proje konusu olarak
“İçimden Şehir Geçiyor”u seçerek araştırmalarına başladı. Yolcuların ve
yaşanmışlıkların fotoğraflarını çekerek, kendi gerçek yaşanmış olaylarını
da harmanlayan genç sanatçı, değişik
teknikleri ve malzemeleri bir araya getirdi. Malzeme olarak şeffaf ve
yarısaydam plexiglassları kullandı. Bu malzemenin üzerine kendi çektiği fotoğraflarla
düzenlemeler yapıp serigrafi tekniğiyle baskılar denedi.
Baskı
yöntemiyle, birkaç görüntü üst üste getirilerek, derinlik algısı ve üç
boyutluluğu ön plana çıkarttı.
Toprak,
seçtiği konuyla ilgili araştırmalar yaparken, değişik şehirlerden derlediği
insan manzaralarını irdelerken, yaşanan olayları, kendi yaşadığı olaylarla
kıyasladı. Her bireyin dünyaya bakışını gözlemledi. Bu olay bile başlı başına
genç sanatçı için bir kazanımdır.
Genç
sanatçı hayatı sorgulayarak sentez yapmayı bu yöntemle öğrenecektir. Teknik
denemeler bunun için iyi bir araç olacaktır.
Doktorasını
yapan bir diğer öğrenci olan Selvihan Kılıç ise projesinin konusunu vurgularken
şunları dile getirir: bir
şey var olurken bir şey yok oluyor düşüncesinden yola çıkarak eksiltme
yöntemiyle yapılan ağaç baskı tekniği ve şablon baskı ile elektrik telleri,
lambalar gibi imgeleri ele alarak, günlük hayatımız araştırılıyor.
Eksiltme yöntemiyle yapılan baskı tekniklerinde esere ulaşmak için
kalıbımızı yok ediyor. Bu olay hayat içindeki döngüyü kesinlikle etkilemiyor,
yaşanan ve yaşanmakta olan bir şekilde devam ediyor, kavramsal ve fiziki
varlığını sürdürüyor. Şablon baskılarla belirginleşen imgeler yeni bir varlığa
kavuşurken aynı zamanda kendi mücadelesini de vermeye başlıyor. Hayatın içinden
bazen belirsizleşse de canlı- cansız her obje kendi döngüsünü tamamlıyor. Geriye
kalan sadece anlardan oluşuyor ve zaman akıyor.
Kaynakça
Tala Alexia, (2009), Installions
and Experimental Printmaking, A and C Black Publisher Limited, London
Mac Phee, Josh, (2009), Paper Politics: social Engaged Printmaking
Today, PM Press, New York
Fortune, Dave, (2012, The Art
Teacher Guide to Water-based Screen
Printing, Daler-R 00owney, United Kingdam
Hughes, Ann D’Arcy/Vernon Moris, Hebe, ( 2008). The Printmaking Bible, Chronicle Books, San
Francisco
Weitman, Wendy. (2003). Kiki Smith,
The Museum modern Art, New York
No comments:
Post a Comment